Dane strukturalne – co to takiego?

Dane strukturalne strony internetowej to informacje zapisane w kodzie strony. Warto je umieścić na swojej stronie po to, aby zawartość witryny była jeszcze lepiej zrozumiała dla robotów Googla, ale także dla użytkowników, przeglądających wyniki wyszukiwania w dowolnej przeglądarce. Dane strukturalne pomagają wyszukiwarkom zrozumieć treść i wyświetlić ją w bardziej użyteczny sposób dla potencjalnych Klientów. Dzięki nim można również zbudować bogatsze wyniki wyszukiwania, różne w zależności od rodzaju produktu czy usługi, które oferujemy. Dane strukturalne to specjalny kod JSON-LD, RDFa lub format Microdata, który należy wstawić w odpowiednim miejscu w kodzie naszej strony. Jeśli myślisz, o dodaniu ich do swojej strony, skontaktuj się ze mną.

Zawartość danych strukturalnych

Dane strukturalne strony internetowej obejmują różne rodzaje informacji. W zależności od tematyki biznesu, a konkretniej strony internetowej możemy dodawać różne rodzaje danych.

  • Dane o produktach: W przypadku prowadzenia sklepu internetowego ważne jest uwzględnienie oczywistych informacji jak nazwa produktu, cena czy link do zdjęć. Ale dane strukturlane to także idealne miejsce, aby zamieścić w nich informacje o dostępności w magazynie, numerze SKU, a także recenzji lub ocen danego produktu.
  • Dane firmowe: Jeśli prowadzimy loklany biznes i świadczymy usługi dla lokalnej społeczności, wstawmy do danych strukturalnych niezbędne informacje, ale także takie, któe pomogą nam się wyróżnić. Założmy, że prowadzimy pracownię tortów, oprócz standardowych nazwy firmy, numeru telefonu dodajmy godziny otwarcia, dokładne wskazówki dojazdu do naszego lokalu oraz opinie klientów. Miłym dodatkiem są także zdjęcia wykownywanych przez nas tortów.
  • Artykuły i recenzje: Na stronach blogowych, gdzie jest sporo artykułów dane strukturlane mogą być wartościowym drogowskazem dla użytkowników. Istnieje kilka warinatów wykorzystania tych znaczników, aby oznaczyć autora artykułu, datę publikacji, a także ocenę użytkowników.
  • Wydarzenia: Strony promujące wydarzenia, takie jak koncerty, konferencje czy wystawy, mogą zawierać dane takie jak nazwa wydarzenia, data, miejsce, bilety i linki do zakupu biletów.

Ważne, aby na swojej stronie dodawać faktycznie takie znaczniki schema, któe faktycznie opisują naszą ofertę. Nie warto wprowadzać robotów Google w błąd, gdyż może to powodować obniżeniem pozycji w wyniakch wyszukiwania.

Korzyści z umieszczania danych strukturalnych na stronie

Jeszcze zanim przejdę do korzyści, dodam, że spotkałam się z innym określeniem danych strukturlanych, mianowicie są one także nazywane ” wynikami rozszerzonymi” (z języka angielskiego „rich snippet”). Myślę, że bierze się to z tego, że ich przemyślane zastosowanie i umieszczenie w kodzie witryny może dać wiele korzyści Twojej stronie, przyczyniając się nawet do wzrostu sprzedaży.

Jedną z oczywistych zalet jest wpływ, jaki dane wywierają na wyszukiwarki. Algorytm lepiej rozumie, co jest treścią strony i zwiększa ranking danej strony, Dzięki czemu witryna ma duże szanse na poprawę wyników wyszukiwania. Idąc dalej, wyświetlenie takich danych wpływa bezpośrednio na wygląd wyniku wyszukiwania. Wynik wyszukiwania jest bardziej atrakcyjny dla oka użytkownika. Przyciągają uwagę klientów i o wiele chętniej klikają oni w wynik, jeśli zawiera on dodatkowe informacje. Wzbudza to większe zaufanie do strony. Ale także wyróżnia się na tle konkurencji i wyników płatnych. Przy wyszukiwaniu lokalnych firm, dane strukturalne pomagają w wyświetleniu informacji, takich jak dokładny adres czy godziny otwarcia, od razu w wyniku wyszukiwania bez konieczności przechodzenia do map Google czy strony.

Jak wdrożyć dane strukturalne?

W kodzie strony, za pomocą kilku opcji.

  • Microdata,
  • RDFa,
  • JSON-LD.

Ja wybrałam ostatnią z tych opcji, mianowicie format JSON-LD (JSON for Linked Data). Jest to dość popularny format danych strukturalnych, który jest rekomendowany przez Google. Można osadzać go bezpośrednio w kodzie HTML strony internetowej. Aby to zrobić warto skorzystać ze strony schema.org, gdzie znajdziemy słownik schema.org. Znajdziemy tam opis, instrukcje i przykłady zastosowania poszczególnych typów oraz formatów danych strukturalnych. Jedyne, co musimy wykonać, to zakodować dane.

Generatory do tworzenia danych

Jednym z narzędzi, gdzie można wygenerować sobie cały element do wstawienia do kodu strony jest to rozwiązanie.

Wklejenie kodu do strony

Po wygenerowaniu kodu z rozszerzonym opisem, wstawiamy go w sekcji <head> naszej strony. Może to wyglądać tak:

Także Google daje możliwość stworzenia takich danych wewnątrz panelu Google Search Console, jest to Marker danych. Pozwala on stosować rich snippets bez ingerencji w kod strony w szybki i prosty sposób.

Czy Twoja strona obsługuje wyniki dla elementów rozszerzonych?

Jeśli nie jesteśmy pewni, czy na konkretnej stronie są stosowane dane strukturalne Google podaje nam na tacy narzędzie z pomocą, którego to zweryfikujemy. Możemy przetestować także dowolny kod na tej stronie: search.google.com/u/4/test/rich-results.

Czy dane strukturalne mają wpływ na pozycjonowanie strony?

Chociaż posiadanie znaczników danych strukturalnych na stronie nie gwarantuje bezpośrednio wpływu na SEO i wysokiej pozycji w wyszukiwarce, to wzrost wskaźnika CTR (klikalności) wygenerowany przez rozszerzone fragmenty daje sygnał algorytmom Google, że warto zwięszać ranking Twojej witryny. Dlatego też, jeśli wyniki wyszukiwania Twojej witryny zawierają zdjęcia, oceny, informacje o dostępności czy cenie, współczynnik klikalności w wynikach wyszukiwania Twojej witryny będzie porównywalnie wyższy niż w przypadku innych witryn bez danych. Dzięki nim strona jest bardziej atrakcyjna, lepiej wygląda na tle konkurencji w wyniakch wyszukiwania. Umieszczając je w kodzie strony, pomagamy klientom w otrzymywaniu bardziej dokładnych informacji. Ponadto w branży e-commerce są niezbędnym elementem do wdrożenia. Ponad połowa zakupów ma swój początek w Google, dlatego warto walczyć o jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania w Google, a dane strukturalne w tym pomagają. Przykładem niech będą karty produktu sklepów internetowych.

Chociaż treść metatagów i metaopisów jest prezentowana w wynikach wyszukiwania, to wyszukiwarki decydują, co dokładnie mają być wyświetlane. To kolejny argmument za tym, aby właśnie w ramach danych rozszerzonych wskazywać algorytmom, co jest istotne w naszej ofercie.

Podsumowującak dane strukturalne to jeszcze całkiem nowy element, który warto rozwijać, żeby być lepiej widocznym dla swoich klientów.