Analiza widoczności – gdzie zacząć?

Jednym z elementów, z których składa się audyt SEO jest analiza jej widoczności w wyszukiwarce Google. Taka analiza pomoże nam odpowiedzieć na pytanie, kiedy, albo raczej na jakie słowa kluczowe jest widoczna nasza witryna w wynikach wyszukiwania. Narzędziem, któe w tym pomoże i którego ja używam obowiązkowo do audytu SEO jest Senuto. To w tym narzędziu otrzymamy nie tylko zestawienie fraz, ale także porównamy się z konkurencją.

Frazy kluczowe mają znaczenie

Zasada jest prosta. Im więcej fraz powiązanych z Twoją ofertą. tym większe szanse na skuteczne dotarcie do potencjalnych klientów. Dlatego, najbardziej cieszą mnie wyniki z raportu o analizie widoczności, w których badana witryna ma wysokie liczby fraz kluczowych w TOP 3, TOP 10 i TOP 50 wyników wyszukiwania. Ale po kolei, bo ilość może nie przekładać się na jakość. Najbardziej wartościowe są oczywiście frazy, po których nasza witryna pojawi się w TOP 3 wyników. Czyli na przykład, sklep X oferujący buty do biegania na słowo buty do biegania pojawi się jako pierwszy, drugi bądź trzeci wynik w wynikach organicznych w Google. Wtedy jest mowa o TOP 3. Takie rezultaty nie są łatwe w osiągnięciu, a nawet jeśli już się tam znajdziemy, trzeba nieustannie dbać o aktualizacje naszej strony, aby stamtąd nie wypaść.

Raport Analiza widoczności SENUTO

Wygląd raportu Analiza widoczności

 W analizie widoczność otrzymamy pełne zestawienie fraz, ich spadki i wzrosty. Przyda się to do przygotowania wniosków. Jednym z nich jest rekomendacja, aby szczególnie przyjrzeć się frazom na pozycjach od 4 do 20 i to właśnie na nich skupić swoją uwagę. Warto przeanalizować, jakie słowa się tam znajdują i przygotować strategię, aby właśnie na te frazy wywindować jeszcze wyżej naszą domenę.

Słowa brandowe w analizie widoczności

Inny rodzaj analizy, jaki można przeprowadzić na bazie widoczności to filtrowanie po frazach brandowych. Przykładowo, bo wybraniu filtra „brand” otrzymamy wyniki tylko do fraz brandowych, dodatkowo zawężonych do TOP 3 lub TOP 10. Filtr „bez brandu” z kolei wykluczy nam frazy brandowe (np. „nike”). Jest to istotne w badaniu faktycznego ruchu na inne słowa niż te, które użytkownikom kojarzą się tylko z naszą marką. Bo czym innym jest widoczność naszej witryny na słowa buty do biegania nike (nike jako nasza marka), a buty do biegania, jako bardzo generyczne i konkurencyjne słowo kluczowe.

Długość słów kluczowych

Jeszcze innym filtrem, który stosuję jako specjalista SEO jest długość słów kluczowych. Bardzo przydatne przy tworzeniu treści na stronę, artykułów blogowych czy wpisów na Facebooka. Filtr „dugi ogon” zawęża wyniki tylko do tzw. Fraz długim ogonem (ang. Long tail – zawsze lubiłam tą nazwę😊). Są to frazy, które mają 3 i więcej wyrazów. Oraz filtr – krótki ogon – czyli takich z dwoma lub jednym wyrazem.

Konkurencja. Więcej analizy

W ramach analizy widoczności dostaniemy także widok z wykresem oraz będziemy mogli odkryć kilka zakładek. Każda z tych zakładek to oddzielny raport zawierający istotne informacje. Warto zajrzeć do raportu Konkurencji. Raport wskazuje konkurentów serwisu w oparciu o wspólne słowa kluczowe. Na górze widzimy wykres przedstawiający wspólne i wszystkie słowa kluczowe. Wspólne słowa to frazy, na które konkurencyjna domena widoczna jest w TOP 10, natomiast analizowana domena w TOP 50. Wszystkie słowa to całkowita liczba fraz kluczowych, na które domena konkurencyjna jest widoczna na pozycjach 1-50.

analiza konkurencji Analiza Konkurencji z SENUTO