Frazy kluczowe to podstawa

W pozycjonowaniu strony nie obejdzie się bez słów kluczowych. Nie ważne, czy dopiero budujesz swoją stronę, czy ją reanimujesz po miesiącach przestoju, to co najcześciej będziesz wykorzystywać to właściwy dobór i wykorzystanie fraz. Istnieje na rynku kilka narzędzi, które warto wykorzystywać, aby jak najlpiej zaplanować właściwe hasła. Jeśli już mamy taką listę, to czas na to, aby poznać miejsca, w których należy je umieścić, aby pracowały na naszą stronę i pomagały odnieść nam sukces.

Wiele płaszczyzn, jeden cel

W optymalizacji serwisu chodzi o to, aby wprowadzać frazy kluczowe w miejscach, które są szczególnie istotne w przekazaniu robotom wyszukiwarki informacji o czym jest strona, którą pozycjonujemy. Jednak, co równie istotne słowa kluczowe znajdą się nie tylko w elementach witryny odczytywanych przez roboty, ale również w treści widocznej dla użytkownika, który odwiedzi stronę. Podstawowym miejscem jest tytuł artykułu, nazwa kategorii sklepowej lub po prostu najważniejszy nagłówek strony. Frazy kluczowe grają dużą rolę w linkowaniu, zarówno wewnętrznym jak i zewnętrznym, przekazując informację, co jest treścią linkowanej strony.

Gdzie umieszczać frazy? Najważniejsze elementy na stronie

Budując stronę internetową, warto pamiętać, aby najważniejsze słowa kluczowe znalazły się w poniższych miejscach:

  • Tytuł strony
  • Adres podstrony
  • Meta description
  • Nagłówki (przede wszystkim w nagłówku H1, H2, reszta od H3 do H6 jest ciut mnie ważna)
  • Treść strony (w tym również mogą się znaleźć wyróżnione fragmenty na stronie),
  • Alternatywne opisy zdjęć, grafik (ALT)
  • Anchory linków

Słowa kluczowe w tytule artykułu

Przykładem niech będzie artykuł na temat butów do biegania. Jeśli wiemy, że będziemy pisać o damskich butach do biegania po asfalcie, wybierzmy to najważniejsze słowo kluczowe i umieśćmy je w tytule. W tym przypadku byłyby to damskie buty do biegania po asfalcie. Weźmy pod uwagę, że im bliżej początku tytułu jest dane słowo kluczowe, tym jego wartość jest większa pod kątem pozycjonowania. Należy zachować także reguły dotyczące długości znaków ze spacjami, między 50 a 70 znaków, oraz zasadę, aby tytuł był jak najbardziej unikalny.

Słowa kluczowe w adresie URL

Pamiętaj o tym, że adresy URL powinny być również zoptymalizowane pod SEO. O przyjaznych adresach SEO mówimy wtedy, kiedy są one czytelne, zarówno dla użytkownika, jak i dla robotów Google, są pozbawione automatycznie generowanych liczb i zawierają słowa kluczowe. Po adresie URL klient powienien dość intuicyjnie orientować się, co znajduje się na danej stronie, aczkolwiek adres też nie może być zbyt długi. Pracując na WordPress warto zauważyć jedną ważną kwestię, że generuje on adres URL automatycznie na podstawie tytułu artykułu, dlatego warto go edytować. Na przykład dla artykułu, o tytule “Jakie buty do biegania po asfalcie? Ranking damskich modeli”, WordPress automatycznie wygeneruje adres: domena.pl/blog/jakie-buty-do-biegania-po-asfalcie-ranking-damskich-modeli”. Adres URL jest za długi, można go zmodyfikować do: domena.pl/blog/damskie-buty-do-biegania-po-asfalcie.

Meta description strony, a frazy kluczowe

Jasnym dla specjalistów SEO jest, że od dłuższego czasu meta opis (meta description) nie jest czynnikiem, który wpływa na ranking strony. Ale, ciągle pełni on ważną funkcję, jako zachęta dla użytkownika do kliknięcia w ten konkretny wynik wyszukiwania. Dlatego, warto w tym opisie umieścić słowa kluczowe, a dodatkowo także sygnał do działania, czyli wszelkiego rodzaju zajawki do klilnięcia, zakupu, pobrania, obejrzenia. Odpowiednie uzupełnienie tego opisu może być dla nas tylko korzyścią na ściezce zakupowej klienta. Meta opis powienien mieścić się w granicach 165 znaków, wtedy jest on optymalnie pokazywany użytkownikom.

Słowa kluczowe w nagłówkach

Wykonując audyt u swoich klientów wielokrotnie spotykam się z problemem właściwego wykorzystania nagłówków. Głównie mówimy tutaj o nagłówakch H1 i H2. Resztę można potrakotwać mniej priorytetowo. Przede wszystkim warto pamięać o hierarchii i o tym, że nagłowek H1 można w artykule zastosować tylko jeden raz. To właśnie w tym pierwszym H1 należy umieścić najważniejsze słowo kluczowe. W pozostałych także warto dodawać frazy, ale jednak trzeba pamiętać o tym, aby były one zrozumiałe dla czytającego i nie sprawiały wrażenia wyrwanych z kontekstu.

Słowa kluczowe w atrybucie ALT

Optymalizacja strony pod kątem SEO obejmuje nie tylko tekst, ale także grafiki i zdjęcia. Roboty Google odczytują informacje zawarte w opisach alternatywnych, atrybutach ALT. Z tego powodu niezbędnym jest uzupełnianie tego elementu o słowa kluczowe, oczywiście związane z tym, co znajduje się na konkretnej grafice.

Podział fraz kluczowych pod względem róznych podstron

Jeśli pozycjonujesz sklep internetowy, należy podzielić grupy słów kluczowych względem konkretnych podstron. Inne słowa warto zastosować na stronie głównej, a inne w kategoriach produktowych. Brak takiej zasady i umieszczanie tych samych fraz na kilku podstronach, może doprowadzić do kanibalizacji w wynikach wyszukiwania. Jest to sytuacja, w której Twoja strona internetowa konkuruje w wyszukiwarce sama ze sobą. Algorytm Google obserwuje, że kilka podstron odpowiada na to samo zapytanie i samodzielnie wybiera, którą podstronę pozycjonuje wyżej, Resztę wyrzuci poza topowe miejsca w wynikach wyszukiwania.

Frazy kluczowe na stronie głównej

Można powiedzieć, że zasada jest taka, że im trudniej tym lepiej. Na stronie głównej dość długo trzeba będzie czekać na konkretne efekty, a to między innymi z tego powodu, że tam warto umieścić frazy ogólne, najbardziej konkurencyjne, ale takie, które są kluczowe dla strategii SEO. Przyniesie to dużą korzyść, jeśli chodzii o algorytmy Google, ponieważ będą one mogły jasno określić, jaki jest główny cel Twojej strony, biznesu. W przypadku sklepu z butami do biegania, na stronie głównej umieścić można takie słowa, jak „buty do biegania” czy „sklep z butami do biegania”.

Podstrony produktowe

Podstrona produktu to przestrzeń, w której powinno się umieszczać najbardziej szczegółowe słowa. W słowach kluczowych możesz umieszczać nazwy produktów, modele, drobiazgowe cechy charakterystyczne. Na takie frazy łatwiej jest wypozycjonować stronę. Frazą, którą możesz umieścić na podstronie produktu, będzie „wygodne buty do biegania w terenie”. Innymi słowy, w tych miejscach umieszczasz tak zwane frazy z długiego ogona (long taile). Znacznie łatwiej jest je wypozycjonować na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, ponieważ są mniej konkurencyjnie. Jest jednak potwierdzone, że long taile pomagają wzmocnić pozycję fraz ogólnych, a także mają wysokie przełożenie na konwersje.

Czego nie robić ze słowami kluczowymi?

Powiedziałabym, że nie należy robić wszystkiego tego, czego nie lubi Google, ale także tego, co mogłoby zirytować naszych klientów na stronie internetowej. Google już od dawna jako jeden z priorytetów stawia sobie prowmowanie wartośćiowych treści ponad wszystko. W 2011 wypuścił algorytm Panda, któego celem było ukaranie stron z treśćią o niskiej jakości. Sukcesywnie od tamtego czasu Google wypuszcza kolejne algorytmy, które mają dbać m.in. o to, aby weryfikować prawdziwość treści testowanych produktów i usług. W związku z tym Google szczególnie zwraca uwagę na to, by na stronie nie występowały:

  • treść słabej jakości
  • keyword stuffing – czy zasada, aby frazy kluczowe nie stanowiły więcej niż 5% treści na stronie (edit) tutaj zdania są jednak podzielone i są eksperci, którzy nie widzą problemu z maksymalizacją wykorzystania docelowego słowa kluczowego i jego odmian w treści, o ile czytelność i jakość treści pozostają na wysokim poziomie,
  • treść zduplikowana (w obrębie witryny i poza nią),
  • treść wprowadzająca w błąd,
  • nieaktualne informacje

Na zakończenie

Optymalizacja treści w słowa kluczowe wymaga odpowiedniej strategii, aby przyniosła oczekiwane rezultaty. Warto połączyć wysiłki i o umieszczeniu fraz kluczowych porozmawiać w szerszym gronie, aby poszerzyć wiedzę na temat odpowiedniego stosowania słów kluczowych w tworzeniu tekstów, artykułów blogowych na stronie internetowej. Należy także pamiętać o analizowaniu wyników i obserwacji zachowań użytkowników na stronie.