W branży budowlanej dość popularne jest powiedzenie, że pierwszy dom buduje się dla swojego wroga, drugi dla swojego przyjaciela, a trzeci dla siebie. Mogę potwierdzić, że zauważyłam wiele analogii przy budowie strony internetowej. I jedyne, co mogę na ten moment jasno stwierdzić, to to, że idealna strona internetowa nie istnieje.
Oferta ulega zmianie, zdobywamy referencje, dostosowujemy zakres naszych usług do potrzeb klientów. Początkowo chciałam skupić się tylko na budowie stron na WordPress, ale szybko okazało się, że jest także zapotrzebowanie na administrację innego CMS, Sitecore. Podobnie z usługami w social mediach, od zakładania profilu na Facebooku czy Instagramie, poprzez prowadzenie tam kampanii płatnych i moderowanie wpisów. Jako, że moim ulubionym medium społecznościwoym jest Linkedin, dodałam także usługi związane z tym portalem, jak prowadzenie profilu firmowego, marki osobistej czy prowadzenie kampanii Linkedin Ads. Dlatego, na początku tworzenia strony nie ma co nastawić się na „zamknięty projekt” tylko zadbać o to, aby łatwo można było dodawać treści, elementy i mieć możliwość szybkiej zmiany.
To co istotne, to zadbanie, aby od początku tworzyć stronę zgodnie ze sztuką budowania i pozycjonowania stron internetowych. Jakie decyzje warto podjąć, aby Twoja strona działała lepiej i przyciągała potencjalnych klientów, dowiedz się o kilku podstawowych zasadach.
1. WORDPRESS. COM CZY WORDPRESS.ORG
WordPress.com i WordPress.org to tak naprawdę dwie bardzo różne platformy umożliwiające docelowo uruchomienie strony internetowej czy sklepu. Pomimo, że obie zawierają w nazwie WordPress, to różnią się tym, w jaki sposób będziesz edytować stronę i dodawać na nią różne elementy.
Wrodrpess.com to serwis, który można edytować online, WordPress.org to w dużym uproszczeniu serwis, z którego możesz pobrać CMS WordPress na dysk komputera a następnie uruchomić go na własnym hostingu WWW.
Jakie korzyści płyną ze skorzystania z tego CMS na własnym hostingu?
Umożliwia uruchomienie strony internetowej pod własnym adresem. W pełni dostosować witrynę do swoich potrzeb. Mamy pełną kontrolę i brak ograniczeń, możemy dodać skrzynki e-mail we własnej domenie, korzystać bez ograniczeń z wtyczek dla WordPress, a także korzystać z narzędzi do analityki internetowej, WordPress umożliwia uruchomienie sklepu internetowego.
WordPress.com to uruchomienie strony internetowej w formie usługi. Ten CMS WordPress udostępniany jest w postaci gotowego oprogramowania online, które pozwala na tworzenie strony internetowej, To rozwiązanie nie jest tak elastyczne jak własna instalacja. Serwis WWW uruchomiony na www.wordpress.com wyświetla reklamy, ma ograniczone miejsce do przechowywania danych oraz pracuje w subdomenie serwisu wordpress.com. WordPress.com zasadniczo nie pozwala też na instalowanie wszystkich rozszerzeń (za wyjątkiem najdroższego planu subskrypcji).
2. DOSTOSUJ WITRYNĘ DO URZĄDZEŃ MOBILNYCH
Brak optymalizacji na urządzenia mobilne i telefony to jeden z najczęściej popełnianych błędów. Gdzie tworzymy stronę? Z reguły na monitorze, jednak warto co jakiś czas sprawdzać, jak to co tworzymy prezentuje się w wersji mobilnej. W WordPress służy do tego mała ikonka telefonu, po kliknięciu w którą pojawia nam się widok strony , taki, jaki wyświetli się na smartfonie. Co więcej, w motywie (Divi), który polecam i na którym sama pracuje jest opcja, aby wybrane elementy wyłączyć w wersji mobilnej. Jeśli Twoja witryna wygląda gorzej na urządzeniach mobilnych, specjalista pomoże Ci to naprawić. Jeśli Twoja witryna jest naprawdę stara, możesz potrzebować nowej.
3. NAGŁÓWKI TEKSTÓW SĄ WAŻNE
Tytuły nagłówków są zbyt ogólne. Odwiedzający Twoją witrynę dosłownie w ciągu 3- 4 sekund podejmuje decyzje, czy zostanie na Twojej stronie czy przejdzie na inny wynik wyszukiwania w Google. Postaraj się, aby w tym krótkim okresie czasu zobaczył/ przeczytał coś, co skłoni go do zostania i do pomyślenia, że znajdzie tam coś konkretnego dla siebie. Nie pisz, Witj na mojej stronie internetowej! Powiedz wprost, co umożliwią Twoje usługi czy produkty. Chociażby tak, jak robi to terapeutka Agnieszka Podleśna: Wspieram w szukaniu swojej drogi i w realizacji celów, które są dla Ciebie ważne.
Sam dobry nagłówek to za mało. Dodaj ważne elementy, aby obietnica stała się jeszcze bardziej konkretna:
Uzupełnij nagłówek o:
podtytuł, który zapewnia przejrzystość
krótki akapit wyjaśniający, o co ci chodzi
Punktory podsumowujące korzyści
Ponizej tego ostatniego stwierdzenia warto także umieścić Przycisk- tak zwany Call to Action, w którym możemy umieścić link albo do zapisu do naszego newslettera albo do formularza kontatkowego.
4. PROSTA NAWIGACJA NA STRONIE
Warto dobrze przemyśleć, jak zakładki na stronie mają być między sobą połączone- zlinkowane. Wiąże się to z ułożeniem Menu na Twojej stronie. Twój Klient powinien dość jasno odnaleźć stronę z ofertą, znaleźć numer telefonu do Ciebie albo po prostu dowiedzieć się więcej o Tobie.
Twoje menu główne powinno być zawsze widoczne u góry strony. Tak wygląda typowe menu dla małej strony internetowej:
- Strona główna – nie należy do menu. Kliknięcie w Twoje logo przeniesie Cię na stronę główną.
- Oferta
- O mnie
- Blog
- Kontakt
Wskazówka: Twoja nawigacja nie jest miejscem na kreatywność. Trzymaj się konwencji i używaj terminów, które będą zrozumiałe. Nie zapomnij także o przygotowaniu Stopki. Dobrze jest w niej zawrzeć jeszcze raz dane kontaktowe, link do strony z polityką prywatności oraz ikonki (z odpowiednimi linkami) do Twoich profili w mediach społecznościowych.
5. NARZĘDZIA, KTÓRE POMOGĄ CI W PRACY NAD STRONĄ
Przy zakładaniu strony warto pamiętać o kilku niezbędnych narzędziach, które pomogą nam w trakcie pracy nad stroną, ale i będą źródłem wiedzy o potencjalnych klientach. Google Analytics 4 to najnowsza wersja analityki od Google. Potrzebne nam konto na Google, aby połączyć naszą stronę z analityką. Możemy to zrobić na kilka sposobów, jednym z nich jest połącznie poprzez API, w motywie na WordPress możemy umieścić klucz, który wygenerujemy przez Google. Możemy także umieścić taki skrypt w kodzie strony, ale jest to zajęcie, warte zlecenia spejalistom SEO lub programistą. W WordPress istnieje jeszcze 3 możliwość, poprzez bezpłatną wtyczkę możemy spiąć analitykę z naszą stroną.
Innym dość nieoczywistym narzędziem jest Google Trends, Jest to usługa udostępniona darmowo przez Google. Narzędzie to umożliwia nam wgląd w informacje i statystyki do trendów wyszukiwań poszczególnych słów kluczowych w wyszukiwarce. Informacje takie mogą być pomocne podczas prowadzenia strony internetowej. Do pisania tekstów świetnie sprawdzi się także portal www.answearthepublic.com, z niego także możemy wyciągnąć wiele pomysłów na frazy i związane z nimi zapytania.