Co to jest pozycjonowanie?
Pozycjonowanie stron to ich ulepszanie, celowe i zaplanowane działanie, które ma na celu poprawę ich widoczności w wyszukiwarkach. SEO to skrót od angielskiego Search Engine Optimalization, czyli optymalizacja nie tylko treści zawartych na stronie, ale także aspektów mocno technicznych, ukrytych dla odwiedzających, ale niezwykle istotnych dla robotów Google. Dlaczego pozycjonowanie jest tak istotne? Ponieważ im wyżej strona znajduje się w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki (umówmy się, w Polsce jest to przede wszystkim Google), tym większe prawdopodobieństwo, że trafi na nią więcej klientów.
Weżmy prosty przykład, jeśli młoda mama szuka w Google „rozszerzenie diety u niemowląt”, prawdopodobnie szuka porad i gotowych przepisów dla maluchów. Jeśli nasz przykładowy wpis na blogu dotyczący tego tematu ma zostać znaleziony i przeczytany przez młodą mamę, musi zostać spełniony jeden warunek. Strona z tym artykułem powinna wyświetlić się ponad wszystkimi innymi stronami z poradami, jak rozszerzyć dietę dla niemowląt. To wymaga systematycznej i żmudnej pracy, ale tym właśnie zajmuje się pozycjonowanie SEO.
On- Page i Off- Page SEO
Pracę nad optymalizacją strony internetowej trzeba rozwinąć na dwie odnogi i będą to SEO On- page i Off – Page. Nawet patrząc na te dwa skróty intuicyjnie, możemy dojść do wniosku, że to pierewsze dotyczy przede wszystkim działań na naszej stronie internetowej i że zazwyczaj mamy nad tym pełną kontrolę. SEO Off -site to już tematy, które muszą sie zadziać poza naszą witryną, chociaż oczywiście mają ścisły związek z naszą stroną.
SEO on-page polega głównie na pisaniu treści, dodawaniu do niej słów kluczowych, systematycznej aktualizacji artykułów. Są to działania, które są widoczne dla naszych użytkowników. Z drugiej strony w skład tej pracy nad stroną wchodza także aspekty techniczne, które czasem są robione po to, aby wskazać właśnie naszą stronę robotm Google. Są to na przykład, poprawnie uzupełnione metatagi, tytuły stron (jak poniżej dla strony z butami Brooks), atrybuty ALT dodane do zdjęć, ale także optymalizacja pod kątem czasu wyświetlania się witryny, dbanie o to, aby ilość wtyczek, jaką mamy w WordPress nie była zbyt duża, bo ma to także wpływ na działanie naszej strony.

SEO off- page to optymalizacja, która dzieje się poza naszą witryną. Na pierwszym miejscu postawiłabym pozyskiwanie linków zwrotnych do naszej strony, tak zwny Link building. Budowanie linków odnosi się do praktyki polegającej na zachęcaniu innych witryn do linkowania do pozycjonowanej witryny. Jeśli link do naszej strony prowadzi z miejsca, które jest wartościowym i merytorycznym miejscem w określonym temacie, może to zwiększyć zaufanie Google do naszej witryny. Co za tym idzie może zwiększyć także ruch do nas. Dodałabym, że te wartościowe witryny to na przykład strony rządowe, portale opiniotwórcze w danej dziedzinie czy nawet wysoko pozycjonowane blogi.
Nie należy zapominać, że kij m dwa końće i duża liczba linków nie zawsze jest lepszym rozwiązaniem. Niskiej jakości (spamerskie) linki zwrotne nie wpłyną pozytywnie na ranking i na witrynę. Linkowanie z takich miejsc może nawet doprowadzić do utraty wypracowanej pozycji lub nałożenia kar.
Strategia SEO, czy lepiej działać szybko czy solidnie?
W świecie SEO krążą legendy, w jaki sposób powinniśmy zarządzać naszymi działaniami. Szybkie dążenie do efektów jest cęsto nazywane jako black hat SEO. Ci, którzy wdrażają black hat SEO zazwyczja stosują podstępne taktyki, takie jak nadmierne umieszczanie słów kluczowych, aby szybko uzyskać pozycję. Działanie takie może przynieść korzyści na króką metę, jednak po pewnym czasie Google nakłada na witrynę karę, uniemożliwiając osiągnięcie wysokich pozycji w rankingu.
Przeciwstawne podejście to white hat SEO. Ten sposób polega na zbudowaniu zrównoważonego biznesu online. Realizując działania związane z pozycjonowaniem zgodnie z wytycznymi Google, skupiamy się na użytkownikach naszej witryny i na ich potrzebach.
Dlaczego uważam, że SEO jest najważniejsze?
W swojej karierze digital marketingowca miałam do czynienia z różnymi produktami, branżami i skalą budżetu. Niezmienne w tym wszystkim zawsze pozostawało SEO. Aby jeszcze mocniej zgłębić ten temat, ukończyłam Kurs Specjalisty SEO, aby budować swoje kompetencje i mądrze pomagać moim Klientom.
Przekonamałam się, że SEO jest ważne, ponieważ pomaga zwiększyć widoczność witryny w Internecie. Kiedy nagle odetniemy ruch z mediów społecznoścowych, płatnych reklam, praca u podstaw jaką wykonaliśmy w obrębie SEO zostaje z nami na długo dłużej.
Tak więc optymalizacja pod kątem wyszukiwarek zapewnia „darmowy” ruch w witrynie. Publikując wysokiej jakości treści, które odpowiadają na zapytania użytkowników, możemy pojawić się na szczycie wyników wyszukiwania. Pozycjonowanie może także wpływać na wzrost liczby potencjalnych klientów, poprawę rozpoznawalność marki i poprawę wyników firmy.