Kiedy warto zrobić audyt SEO?

Załóżmy, że Pani Nowak prowadzi sklep z akcesoriami do palenia ( ciągle według badań CBOS i raportu WHO w Polsce regularne palenie tytoniu deklaruje co czwarty dorosły, prawie 8 mln Polaków)! Ale, jak wynika z tego samego badania, tylko 2% z nich pali papierosy elektroniczne. Czyli, jest to naprawdę wąski rynek Klientów, o którego trzeba zabiegać. Ale także potencjalnie sporo palaczy, którzy zdecydują się przejść z papierosów tradycyjnych na elektroniczne.

Wracając do naszego sklepu, dodatkowe utrudnienie to fakt, że w branży tytoniowej jest zakaz reklamowania się, więc wszelkiego typu adsy odpadają. Dlatego, tak ważne dla Pani Nowak i jej sklepu jest SEO – pozycjonowanie organiczne i widoczność w wyszukiwarce Google. A co jeśli ta widoczność nie jest na wystarczająco wysokim poziomie, jeśli Pani Nowak nie widzi regularnego napływu klientów, a w zamian za to coraz niższe pozycje w SERP-ach względem konkurencji?

Zbadaj problemy za pomocą analizy SEO

Wtedy właśnie warto zbadać, w czym tkwi problem. Potrzebny jest audyt SEO strony. Lista zadań wykonywanych w ramach takiego audytu jest naprawdę długa. Będzie się ona różnić w zależności od rodzaju serwisu (sklep, strona z usługami doradczymi, serwis do umawiania wizyt itd.). Oczywiście, ważna jest także platforma, na której osadzona jest witryna. Będą jednak stałe elementy, które są warte przeanalizowania i wyciągnięcia odpowiednich wniosków.

Co możemy „prześwietlić” w ramach audytu SEO:

Szybkość działania strony – Page Speed Ranking

Zawartość meta tagów (title, description, canonical)

Wykorzystanie nagłówków H1/ H2

Możliwość indeksowania (meta robots, robots.txt, sitemap)

Wartość merytoryczna strony (treści, duplikacja)

Frazy kluczowe na stronie i widoczność względem konkurencji

Struktura serwisu (także nawigacja)

Linkowanie wewnętrzne

Profil linków

Warstwa wizualna strony

Widoczność w wynikach wyszukiwania Google

Obecność w social mediach – Facebook, Instagram, Linkedin, YouTube

Dane strukturalne – w miarę nowa rzecz od Google

Protokół połączenia SSL – bezpieczeństwo strony

Analiza i optymalizacja grafik (atrybuty alt, format)

Powyższe wskaźniki możemy także podzielić na te związane z analizą treści i słów kluczowych na stronie oraz optymalizacją techniczną SEO. Ta druga odnoga według mnie jest fundamentem, od którego zależy powodzenie procesu pozycjonowania. Dobrze dobrane słowa kluczowe czy pozyskanie linków z wartościowych domen nie doprowadzą do sukcesu, jeśli witryna będzie blokowała dostęp robotom crawlującym i indeksującym.

Narzędzie do wykorzystania przy audycie SEO

Aby przeprowadzić audyt strony, niezbędne są odpowiednie narzędzia i co równie istotne umiejętność ich wykorzystywania. Część z tych narzędzi możemy bezpłatnie wykorzystywać, czasem w ograniczony sposób, ale jednak są powszechnie dostępne. I tak, do wykorzystania w analizie contentu potrzebne będzie Senuto, z dwiema funkcjonalnościami – analizą widoczności oraz bazą słów kluczowych. Będzie to także Screaming frog – zakładka title i H1. Warto mieć dodanych także kilka wtyczek do przeglądarki Chrome, ja stosuję SEO Meta in One Click. Narzędzie, które wyciągnie nam dane na temat słów kluczowych oraz podstron to Ahrefs, dobre, ale dość drogie. Teoretycznie, można je zastąpić narzędziem Majestic. Z kolei Siteliner to strona, na której zbadamy, czy i ile mamy zduplikowanej treści, jest ono darmowe. Jest także Google Search Console, z tymże ono zadziała nam wtedy, jeśli będziemy mieli bezpośredni dostęp do analizowanej strony.

Audyt SEO to szczegółowa i szeroka analiza strony internetowej. Wartościowy audyt powinien także zawierać rekomendacje, w jaki sposób i gdzie należy nasz serwis poprawić, zaktualizować, aby wywindować jego pozycje w wyszukiwarce. Lepsze wyniki w Google (czytaj pozycje od 1 do 5), to wyższe CTR na naszej stronie. Wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, to więcej wyświetleń i kliknięć w te miejsca, na naszej stronie, na których najbardziej nam zależy. Więcej o tym, w jaki sposób mogę przygotować taki audyt dla Ciebie, dowiesz się kontaktując się bezpośrednio ze mną.